Damen Shipyards Koźle Sp. z o.o. to stocznia rzeczna, której znaczenie dla regionu jest nie do przecenienia. Zlokalizowana w Rogach, dzielnicy Kędzierzyna-Kożla, stocznia ta znajduje się na lewym brzegu Odry, co zapewnia jej dogodne warunki do działalności.
Specjalizacja spółki obejmuje budowę, remonty i przebudowy różnorodnych jednostek pływających, w tym statków, zbiornikowców, kontenerowców, pchaczy, holowników oraz statków pasażerskich. Co więcej, stocznia buduje również pogłębiarki i inne statki robocze, co podkreśla jej wszechstronność i zdolność do dostosowywania się do potrzeb rynku.
Warto zaznaczyć, że Damen Shipyards Koźle jest jedyną stocznią w Polsce, która może funkcjonować praktycznie przy każdym stanie wodnym Odry. Posiada ona także odpowiednie zabezpieczenia przed pochodu lodów, co czyni ją jeszcze bardziej unikalną. Z dużą halą montażową o wymiarach 182 × 55 m i czterema liniami produkcyjnymi, stocznia dysponuje również własnym basenem portowym o powierzchni 40 000 m² oraz nabrzeżami o długości 225 m.
Jednakże, ze względu na niewielką głębokość Odry oraz niskie mosty, większe jednostki muszą być spławiane w częściach. Oznacza to, że kadłub i nadbudówka są transportowane osobno na barce, a następnie montowane razem w Szczecinie. Dodatkowo, część statków jest wyposażana w Holandii, a część w Koźlu, co świadczy o międzynarodowym zasięgu działalności stoczni.
Historia
Historia stoczni w Koźlu sięga czasów przed I wojną światową, kiedy to powstały niewielkie, prywatne niemieckie zakłady. Po zakończeniu II wojny światowej, nastąpiła ich nacjonalizacja i przekształcenie w państwowe przedsiębiorstwo znane jako Kozielskie Stocznie Rzeczne. W okresie od 1965 do 1973 roku, zrealizowano budowę nowej Kozielskiej Stoczni Rzecznej, która rozpoczęła działalność produkcyjną w 1970 roku.
Po zmianach ustrojowych w Polsce, państwowe przedsiębiorstwo zostało rozwiązane w 1995 roku, co stworzyło podstawy do powstania nowych podmiotów gospodarczych bazujących na wcześniejszej infrastrukturze. W 1996 roku, na miejscu dawniej stoczni państwowej, powstała firma Stocznia Koźle Serwis Sp. z o.o., która nawiązała współpracę z holenderskim koncernem Damen, realizując produkcję kadłubów statków. Wkrótce potem, w wyniku przejęcia, Damen uzyskał 51,5% udziałów w tej stoczni, co skłoniło do zmiany nazwy na Damen Shipyards Koźle.
2 listopada 2006 roku stocznia ta stała się częścią grupy kapitałowej Damen Shipyards Group. Nowy właściciel zainwestował w rozwój zakładu, a w 2008 roku otwarto nową, przestronną halę montażową. Kolejnym krokiem w strategii rozwoju było zwiększenie udziałów Damena do poziomu 95,8% w 2009 roku.
Przypisy
- a b c d e f g h i Nitka 2015 ↓, s. 15.
- a b c Nitka 2015 ↓, s. 16-17.
Pozostałe obiekty w kategorii "Inne obiekty":
Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Ciężkiej Syntezy Organicznej „Blachownia” | Zamek w Kędzierzynie-Koźlu | Twierdza Koźle | Areszt Śledczy Kędzierzyn-Koźle | Cerkiew Ikony Bogurodzicy „Wszystkich Strapionych Radości” w Kędzierzynie-Koźlu | Elektrownia Blachownia | Izba Pamięci Lotników w Kędzierzynie-Koźlu | Kanał Kędzierzyński | Petrochemia – Blachownia | Chemik Kędzierzyn-Koźle | Parafia Ikony Bogurodzicy „Wszystkich Strapionych Radości” w Kędzierzynie-Koźlu | Muzeum Ziemi Kozielskiej w Kędzierzynie-KoźluOceń: Damen Shipyards Koźle