Andrzej Awsiej, który przyszedł na świat w 1963 roku w Kędzierzynie, był znanym polskim artystą związanym z ruchami ekspresjonistycznymi.
Niestety, jego życie zakończyło się 22 marca 2020 roku, pozostawiając po sobie bogaty dorobek artystyczny, który nadal inspiruje wielu twórców i miłośników sztuki.
Życiorys
W 1975 roku rodzinne życie Andrzeja Awsieja przeniosło się do Gdańska, co z pewnością miało wpływ na jego późniejszą twórczość. Swoją edukację artystyczną rozpoczął w latach 1986–1991, studiując w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku na Wydziale Malarstwa i Grafiki. W tym czasie miał szansę rozwijać swoje umiejętności w pracowniach znakomitych profesorów, takich jak prof. Czesław Tumielewicz oraz prof. Witosław Czerwonka.
Po ukończeniu studiów w 1991 roku, zdobył tytuł magistra sztuk pięknych, ze szczególnym uwzględnieniem malarstwa. Jego praca dyplomowa, nosząca tytuł „Krajobraz miejski”, była rezultatem badań nad związkiem współczesnego Gdańska z mitologią indoeuropejską, zwłaszcza bałtycką. Składała się z imponującej serii wielkoformatowych obrazów oraz artystycznych ksiąg, które były inspirowane średniowiecznymi tekstami. Wraz z tym projektem, przedstawił także kompleksową pracę teoretyczną.
Andrzej Awsiej interesował się wieloma różnorodnymi tematami, w tym archeologią, antropologią oraz sztuką amerykańską. W jego twórczości można dostrzec nawiązania do Bałtów i Mezopotamii, a także do samego Gdańska, co podkreślało jego związek z miejscem, w którym dorastał.
Od 1996 roku aż do swojej przedwczesnej śmierci mieszkał i pracował w Holandii. Niestety, przyczyną jego zgonu była nagła choroba neurologiczna, która zakończyła jego życiową drogę artystyczną.
Projekty artystyczne w zespołach i grupach
Andrzej Awsiej zrealizował wiele projektów artystycznych, które miały miejsce w różnych zespołach oraz grupach. Wśród nich można wymienić:
- Kołchoźnik – band skifflowy, z którego działalność miała miejsce w Dolnym Mieście Gdańsk w 1978 roku,
- Yo Als Jetzt – Poezja Uliczna, czyli Jedność Ikonolingwistyczna, gdzie tworzono grafikę szablonową w Gdańsku oraz Inowrocławiu w 1986 roku,
- Wydawnictwo Kubańskie Cycki, powstałe w Gdańsku w 1987 roku,
- Stała współpraca z Tranzytoryjną Formacją TOTART,
- Galeria WYSPA,
- Współpraca z Pracownią Intermedialną Pi Witosława Czerwonki, odbywająca się w ASP Gdańsk w latach 1988-1996,
- Galeria C14 Pracownia, która funkcjonowała w Gdańsku w latach 1991-1992,
- Projekt Awsiej & Kabala, trwający od 1986 roku,
- C.U.K.T.,
- vangdansk, który istniał w Veldhoven i Eindhoven w latach 1996-2014.
Dziedziny twórczości
Malarstwo, instalacja, performance
W 1990 roku Andrzej Awsiej zaprezentował różnorodne zastosowania w sztuce, w tym instalację oraz rysunki w ramach wystawy grupowej Niezgoda, odbywającej się w BWA Zielona Góra. W ramach tej samej ekspozycji zaprezentowano także dzieło „Wszystko co ma żyć na drugim świecie musi być spalone. Stosunek ornamentalny.” poprzez rysunki i instalację w Baszcie Kętrzyn.
Rok 1991 przyniósł kolejne osiągnięcia artysty: jego bałtycka urna stała się częściowym elementem wystawy inaugurującej Galerię C14 w Gdańsku, gdzie pokazano również dzieło „Obraz, który zabiorę ze sobą do Australii”, inspirowane malarstwem aborygenów.
W 1992 roku powstały wyjątkowe projekty, takie jak „Fehu – sowilo”, które wyróżniało się jako malarstwo wielkoformatowe z użyciem różnych technik, a także „Wóz solarny” – obiekt wykonany z malowanego drewna i mosiądzu. Ważnym wydarzeniem była także instalacja „Abolicja” prezentowana podczas Sympozjonu Psychedelicznego w Gdańsku.
W tym samym roku realizowano także dzieło „PAAB – Przestrzeń Arche Ars Baltica”, które łączyło malarstwo i fotografię, inspirowane tematyką archeologiczną, a jego prezentacja odbyła się na wystawie grupowej na Wyspie Spichrzów.
W 1993 roku, podczas indywidualnej wystawy w Galerii Arsenał Białystok, Andrzej Awsiej zaprezentował monumentalne malarstwo „Czas uprościł Nike z Samotraki”.
Rok 1994 był znaczący dla artysty, w którym to zrealizował m.in. „Autoportret – kiedy zaczniesz rozmawiać z obrazami”, a także „Krzyż Polski”. W Lublinie zaprezentował „Mapę ciała – virilitas” w ramach wystawy Totart. Dodatkowo, artysta wykonał performance inspirowany polską flagą podczas wydarzenia „Wąchaj nochem” w Berlinie.
Grafika komputerowa do produkcji telewizyjnych
W okresie między 1992 a 1994 rokiem nawiązał współpracę z Yachem Paszkiewiczem, co zaowocowało tworzeniem grafiki oraz animacji komputerowej, podjętej do realizacji kilku projektów dla telewizji publicznej. W ramach tych działań przygotowano grafiki do programów Agencji Filmowej Profilm. Oprócz tego, powstały teledyski dla zespołu Dezerter oraz dokumenty związane z Totart, takimi jak „Swędzenie plazmy – Gdańskie Dni Niezależnych”.
Malarstwo elektroniczne
Między 1993 a 1995 rokiem to właśnie Awsiej zrealizował całkowicie komputerowy film pod tytułem „ChRzW – Chałupnicza Rzeczywistość Wirtualna”. Koncept ten zyskał współpracowników, takich jak Joanna Kabala i Artur „Kudłaty” Kozdrowski, oraz inne osoby, które przyczyniły się do kreacji zdjęć i grafiki, w tym Pawła Sabinę i Przemka Kryszka.
Filmy komputerowe o nazwach „ChRzW” i „Technodemonstracja” prezentowane były w różnych miejscach, takich jak Gdańsk, Warszawa i Szczecin, a także na wystawie „Sztuka na Pomorzu po 1945” w Zamku Książąt Pomorskich oraz „Idy Marcowe II” w Łodzi – Pałacu Grohmana w 1995 roku.
Interaktywne interfejsy
W 1995 roku, w efekcie dążenia do badania relacji semanticznych między różnymi koncepcjami, powstały prototypy interaktywnych interfejsów. Jednym z ważniejszych projektów była Interaktywna Baza Danych Grupy Poetyckiej „Zlali mi się do Środka”, wystawiana podczas Międzynarodowego Festiwalu Realizacji Okołomuzycznych WRO’95.
Prototypy interaktywnych rozwiązań zyskały uznanie na wystawie grupowej w Galerii Spiż 7 w Gdańsku. Dzięki swojej pracy nad interfejsami, Awsiej jednocześnie rozwijał projekty w zakresie sztuki internetowej i prowadził cyfrowe wystawy, obejmujące takie działania jak „GALERIA van GDANSK on-line” i „Ciało składane w publicznych sieciach”.
Wiele z tych działań sprowadziło się do interakcyjnych projektów oraz dokumentacji dotyczącej wirtualnych wystaw, które miały na celu połączenie aspektów fizycznych i cyfrowych w sztuce, docierając do widza na nowoczesne sposoby. Warto również zaznaczyć, że wydarzenie „Matrix”, będące częścią wystawy to, co nie jest tym, powstało w kooperacji z Galerją Spiż 7 i Galerią vangdansk w roku 2002.
Nagrody
W 2016 roku Andrzej Awsiej został uhonorowany prestiżową Nagrodą Prezydenta Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury.
Przypisy
- Andrzej Awsiej nie żyje. Gazeta Świętojańska, 23.06.2016 r. [dostęp 23.03.2020 r.]
- Laureaci Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury. gdansk.pl, 23.06.2016 r. [dostęp 23.06.2016 r.]
- Krzysztof Skiba, Paweł Konnak, Jarosław Janiszewski: Artyści, Wariaci, Anarchiści. Wyd. I. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, 2010 r.
- Jolanta Ciesielska: Republika bananowa. Ekspresja lat 80. Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu.
- Galerie Münsterland
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Paweł Maślona | Teresa Haremza | Toony | Tadeusz Bratus | Dariusz Czarny | Janusz Muszyński (dyrygent) | Marek Raduli | Janusz Rudnicki | Jan Sylwester Drost | Magdalena Turczeniewicz | Jan Rybowicz | Heinrich Tischler | Ewa TelegaOceń: Andrzej Awsiej