Koźle-Port, znany również jako Cosel Oderhafen w języku niemieckim, stanowi ważną część portową w obrębie miasta Kędzierzyn-Koźle, które znajduje się w województwie opolskim.
Warto zaznaczyć, że do roku 1975 Koźle funkcjonowało jako samodzielne osiedle.
Historia
W latach 1792–1821 zrealizowano budowę Kanału Kłodnickiego, co miało ogromny wpływ na rozwój ekonomiczny obszarów sąsiadujących z Koźlem. Kanał otworzył nowe możliwości transportowe, na co wskazuje fakt, że corocznie obsługiwał ponad tysiąc statków. Głównym celem ich przewozów były towary z Gliwic, które kierowane były do manufaktury usytuowanej w Sławięcicach oraz do składnic towarów żelaznych, zlokalizowanej u ujścia kanału do Odry. W 1861 roku, zbudowano bocznicę kolejową, łączącą Kędzierzyn z przystanią przy Kanale Kłodnickim.
W latach 1891–1908 powstał port rzeczny w Koźle-Porcie, który stał się największym portem rzecznym na Odrze oraz drugim w Europie pod względem przeładunków. W okresie tym port przetwarzał około 4 miliony ton towarów rocznie, a w latach 80. XX wieku ta liczba zmniejszyła się do 1 miliona ton. Port ten obsługiwał średnio 40 barek dziennie, a węgiel oraz ruda kierowane były do niego poprzez Kanał Kłodnicki z obszarów wschodniego Górnego Śląska. Statki odpływały stąd do portów zlokalizowanych w centralnych i północnych Niemczech. Obok portu powstała także fabryka papieru oraz celulozy.
W kontekście historycznym, znaczącym wydarzeniem był dzień 10 maja 1921 roku, kiedy to w trakcie III powstania śląskiego siły powstańcze na czele z ppor. Walentym Fojkisem zdobyły Kłodnicę oraz Koźle-Port, wypraszając jednocześnie Niemców na drugi brzeg Odry. Zaledwie kilka tygodni później, 4 czerwca tego samego roku, niemieckie jednostki przeszły do kontrofensywy, odzyskując kontrolę nad Koźle-Portem, Kłodnicą i Kędzierzynem.
W lipcu 1922 roku powiat kozielski został formalnie przekazany pod administrację niemiecką i włączony do Niemiec. W ramach polityki nazistów, mającej na celu zwalczanie bezrobocia, rozpoczęto budowę Kanału Gliwickiego, która miała miejsce w latach 1934-1938. Kanał ten połączył Gliwice z Koźlem-Portem, a jego oddanie do użytku miało miejsce 8 grudnia 1939 roku, w obecności ministra Rudolfa Hessa.
Dnia 31 stycznia 1945 roku, Koźle-Port został zajęty przez Armię Czerwoną, co zapoczątkowało nowy okres w historii regionu. Już 21 marca 1945 roku, rozpoczęto proces przejmowania obiektów gospodarczych od Armii Czerwonej w powiecie kozielskim. Właśnie te wydarzenia wpłynęły na późniejszy rozwój i przekształcenie tego obszaru.
Osobny artykuł: Historia Kędzierzyna-Koźla.
Komunikacja
Miejski Zakład Komunikacyjny w Kędzierzynie-Koźlu obsługuje dzielnicę Koźle-Port, gdzie znajdują się cztery kluczowe przystanki autobusowe: Koźle Port Przedszkole, Kofama, Spółdzielnia „Inmet” oraz PKN Orlen. W tym obszarze kursują trzy linie autobusowe, mianowicie: 2, 4 oraz 14, a także niektóre kursy linii nr 13.
Kolej
W Koźle-Porcie znajduje się również ważny punkt komunikacyjny, jakim jest przystanek kolejowy Kędzierzyn-Koźle Przystanek, co umożliwia mieszkańcom wygodne korzystanie z połączeń kolejowych.
Zabytki
W Koźle-Port można znaleźć interesujące zabytki, które z pewnością przyciągną uwagę odwiedzających.
- wieża wodociągowa,
- zespół portowy znajdujący się przy ul. Żeglarskiej, który dysponuje trzema basenami z zachowanymi urządzeniami przeładunkowymi, w tym wywrotnicami wagonowymi.
Przypisy
- To miał być największy port rzeczny w naszej części Europy. Ale inwestycję za kilkaset milionów bez słowa zablokowały służby i PKP
- Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 13.12.2012 r. w sprawie wykazu urzędowych nazw miejscowości i ich części (Dz.U. z 2013 r. poz. 200)
- a b GUS. Rejestr TERYT
Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":
Lądowisko Kędzierzyn-Koźle-Szpital | Most Południowy w Kędzierzynie-KoźluOceń: Koźle-Port