Kędzierzyn-Koźle to znacząca stacja kolejowa znajdująca się w Kędzierzynie-Koźlu, która odgrywa ważną rolę w regionalnym transporcie kolejowym. Jest to jedna z największych stacji w województwie opolskim, zapewniająca codzienne połączenia dla mieszkańców oraz podróżnych.
W oparciu o klasyfikację Polskich Kolei Państwowych (PKP), stacja ta posiada kategorię dworca regionalnego, co oznacza, że jest istotnym węzłem transportowym dla lokalnych linii kolejowych.
Ruch pasażerski
W analizie dotyczącej ruchu pasażerskiego, istotnym elementem jest przedstawienie danych dotyczących wymiany pasażerskiej na stacji Kędzierzyn-Koźle. Warto zwrócić uwagę na zmieniające się statystyki, które obrazują jak liczba pasażerów i roczna wymiana kształtowały się w ostatnich latach.
Rok | Roczna wymiana | Pasażerska wymiana na dobę | Lokalizacja w Polsce |
---|---|---|---|
2017 | 876 000 | 2 400 | _ |
2018 | 986 000 | 2 700 | _ |
2019 | 949 000 | 2 600 | _ |
2020 | 512 000 | 1 400 | _ |
2021 | 584 000 | 1 600 | _ |
2022 | _ | 2 400 | _ |
Opis
Kędzierzyn-Koźle to stacja o istotnym znaczeniu, zarówno w kontekście ruchu pasażerskiego, jak i towarowego. Stanowi ważny węzeł, dysponujący kilkoma grupami torowymi. W kierunku miejscowości Nysa oraz Opola znajduje się część przeznaczona dla pasażerów, gdzie zlokalizowanych jest pięć peronów oraz dwa perony bagażowe. Wszystkie tory i perony usytuowane są na nasypie, a pod nimi znajduje się główny budynek dworca.
W obszarze znajdującym się za peronami, skierowanym w stronę Gliwic i Raciborza, znajduje się segment towarowy, do którego przylegają rejony KKB, KKC oraz KKD. Część pasażerską nadzoruje nastawnia KKA, wyposażona w nastawnię wykonawczą KK5. W obrębie segmentu towarowego wyodrębniono również lokomotywownię oraz wagonownię, a także peron przystanku służbowego.
W związku z ograniczeniem przewozów kolejowych przez PKP, zdecydowano o rozbiórce jednej z grup torów w rejonie KKB, jednak pozostawiono możliwość przejazdu w kierunku posterunku Nowa Wieś. Na terenie stacji obecnych jest szereg bezkolizyjnych skrzyżowań linii kolejowych, co umożliwia oddzielne prowadzenie ruchu pasażerskiego i towarowego.
W rejonie podejść do stacji, znajdują się posterunki odgałęźne, takie jak Nowa Wieś, Kłodnica, Żabieniec oraz Stare Koźle. Ich obecność znacznie ułatwia koordynację i prowadzenie ruchu pociągów, co jest kluczowe dla efektywności stacji.
Historia
Historia Kędzierzyna-Koźla jako stacji kolejowej sięga roku 1845, kiedy to uruchomiono pierwszą linię kolejową łączącą Opole z Gliwicami. Wówczas stacja była znana pod nazwą Kozel-Kandrzin, co znacząco przyczyniło się do gospodarczego rozwoju tej części regionu.
W 1861 roku powstała bocznica kolejowa, która prowadziła do przystani przy Kanale Kłodnickim, co umożliwiło lepszy transport towarów. Zmiany te miały kluczowe znaczenie dla rozwoju infrastruktury kolejowej.
Rok 1915 był kolejnym istotnym momentem, kiedy wybudowano nowy dworzec kolejowy. W 1961 stacja doczekała się elektryfikacji linii, która prowadziła z Kędzierzyna przez Gogolin do Opola, a w 1962 również do Gliwic. W latach 1969-1970 rozbudowano sieć kolejową w kierunku Raciborza i Rybnika, co spowodowało, że Kędzierzyn stał się jednym z najważniejszych węzłów kolejowych w Górnym Śląsku.
W maju 2014 roku PKP podpisało umowę z konsorcjum Eko-Bud i Chem-Bud na remont dworca, jednak pod koniec 2014 roku kontrakt został zerwany z powodu opóźnień. W maju 2015 podpisano nową umowę z firmą SKB Development w celu dokończenia prac remontowych. Renowacja obejmowała m.in. wymianę elewacji, drzwi oraz okien, a także remont wnętrza budynku.
W nowo odnowionym budynku zainstalowano nowoczesny system informacji pasażerskiej, monitoring oraz przewijaki dla niemowląt. Przed dworcem usytuowano także stojaki na rowery, co zwiększyło dostępność obiektu. Po licznych zmianach dworzec został w pełni przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Uroczystość oficjalnego otwarcia tego modernizowanego obiektu miała miejsce 17 grudnia.
Pozostałe obiekty w kategorii "Stacje i przystanki":
Sławięcice (stacja kolejowa) | Kędzierzyn Koźle Azoty | Kędzierzyn-Koźle Przystanek | Kędzierzyn-Koźle ZachodnieOceń: Kędzierzyn-Koźle (stacja kolejowa)